Psyykkinen terveys

Psyykkinen, eli henkinen terveys ja ilmastonmuutos

Ihminen pyrkii vaistomaisesti välttelemään ja pakenemaan vaikeaksi tuntemiaan asioita. Koska ilmastonmuutoksesta johtuvat seuraukset ovat uhkaavia ja laaja-alaisia, sitä miettiessä voi kokea pahaa oloa. Tätä pahaa oloa kutsutaan ilmastoahdistukseksi.

Ihminen voi reagoida ilmastoahdistukseen eri tavoin. Esimerkiksi ilmastonmuutoksen vähättely tai kieltäminen voi olla yksi reaktio paeta ahdistusta. Ilmastoahdistukseen liittyviä tyypillisiä tuntemuksia ovat myös suru ja pelko luonnon puolesta sekä tulevaisuudesta. Myös avuttomuuden ja syyllisyyden tunne ovat tavallisia. Nämä tunteet syntyvät, kun ihminen kokee ettei voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen.

Ilmastoahdistuksen käsitteleminen

Omaa ilmastoahdistusta voi lievittää ilmastoystävällisillä valinnoilla, kuten omiin ruoka- ja kierrätystottumuksiin vaikuttamisella. Jos kestävien valintojen tekeminen kotona on hankalaa, voi siitä jutella vanhempien kanssa ja ehdottaa ympäristöystävällisempiä toimintatapoja. On hyvä muistaa, että taloudelliset syyt voivat rajoittaa perheessä kestävien valintojen tekemistä.

Ilmastoahdistusta voi helpottaa myös keskittymällä positiivisiin asioihin. Muista, että ilmastonmuutos on kaikkia koskeva laaja ongelma. Et voi siis yksin ratkaista sitä. Mieti mihin voit vaikuttaa sen sijaan, että murehdit asioita, joihin et voi vaikuttaa. Mitä pieniä tekoja voit itse tehdä ja mitä kestäviä valintoja olet tähän mennessä tehnyt? Jo yksi hyvä teko on tärkeä.

Kestävien valintojen lisäksi ilmastonmuutoksesta johtuvasta pahasta olosta on hyvä keskustella muiden kanssa. Omista ajatuksista ja tuntemuksista voi ja kannattaa puhua vanhempien, opettajien tai terveydenhoitajan kanssa. Myös vertaiskeskustelu kavereiden kanssa voi helpottaa oloa. On hyvä muistaa, että liikunta ja harrastukset auttavat vaikeiden tunteiden hallintaa.